Når du oppdager feil eller mangler i din nye boligen kan TEK-Norge lage en reklamasjonsrapport som kan brukes som underlag til å kreve kompensasjon.
Reklamasjonsrapporten er et dokument som beskriver og dokumenterer feil og mangler i forhold til referanse. I rapporten beregnes utbedringskostnader som grunnlag for kompensasjon.
Gjennom en befaring dokumenteres påpekte feil og mangler på en oversiktelig måte i en rapport. Rapporten kan du bruke videre i saken mot selger.
Våre takstmenn har lang erfaring med å estimere utbedringskostnader som gir deg et riktig bilde av hva det koster å utbedre feil.
Med en uavhengig vurdering og et sannferdig bilde av kostnader er det lettere å bli enig med motparten om riktig kompensasjon.
Reklamasjonsrapport koster fra kr. 3.000.-
Prisen varierer etter omfang og utføres etter medgått tid til en timepris á kr. 1500.-
Når omfanget er avklart vil vi estimere pris for deg.
Her har vi samlet noen spørsmål som ofte stilles i forbindelse med reklamasjonsrapport
Det er flere muligheter for kompensasjon for feil og mangler. Det vanligste er prisavslag og erstatning for eventuelt økonomisk tap kjøper har hatt som følge av mangelen. I enkelte tilfeller kan kjøper kreve å heve kjøpet. Det skal imidlertid en del til for å ha grunnlag for hevet kjøp.
Typiske feil i brukte boliger er fuktskader, sopp og råteskader samt feil og mangler ved det elektriske anlegget. Andre relativt vanlige feil kan være arealavvik i forhold til det som er beskrevet i salgsopplysningene.
Den absolutte fristen for å reklamere er 5 år. Det er likevel viktig å bemerke at det må reklameres innen rimelig tid etter man har oppdaget eller burde ha oppdaget feilen som normalt er ca 2 måneder. Har selger vært grovt uaktsom, uærlig eller handlet i strid med god tro, kan selger ikke påberope seg at kjøper har reklamert for sent.